Busy nie wjadą do centrum miasta, a wadowiczanie będą mogli korzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Tak wygląda komunikacyjna rewolucja w Wadowicach, której autorem jest nowy burmistrz Mateusz Klinowski.
Na lipcowej sesji radni Rady Miejskiej poparli pomysł burmistrza Klinowskiego, aby od 1 stycznia przyszłego roku przenieść busy pasażerskie ze ścisłego centrum miasta (z placu Kościuszki i ulicy Szpitalnej) w rejon dworcu autobusowego i kolejowego.
Wadowice walczą z korkami w centrum i chaosem na przystankach
- Gmina dysponuje urządzonym i do tej pory niewykorzystanym dworcem autobusowym – z wiatami przystankowymi i toaletami. Dworzec jest dogodnie położony - ok. 10 min spacerem od ścisłego centrum miasta, tuż obok dworca kolejowego. Zmiana organizacji ruchu przewoźników ma na celu wykorzystanie dworca zgodnie z jego przeznaczeniem oraz stworzenie wpisującego się w strategię transportową województwa małopolskiego węzła transportowego – punktu przesiadkowego – informuje Oliwia Brzeźniak z wadowickiego ratusza. Władze Wadowic przekonują, że przeniesie ruchu busów na dworzec autobusowy wpłynie pozytywnie na rozwój tej części miasta, a jednocześnie rozładuje rosnący ruch w jego centrum w okolicach placu Kościuszki. - Stworzy również lepsze warunki dla podróżnych (punkt informacyjny, poczekalnia, toalety), których nie zapewniają obecne przystanki. Poprawią się również warunki pracy kierowców. Dworzec umożliwi również kontrolę świadczonych przewozów pod względem ich realizacji oraz punktualności, z czym obecnie jest problem – mówi Oliwia Brzeźniak.
Od 1 stycznia wadowiczanie pojadą za darmo komunikacją miejską
- Równolegle planujemy wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej dla mieszkańców. Będzie ona obsługiwała wszystkie osiedla i dowoziła pasażerów do centrum, urzędów oraz na dworzec. Pl. Kościuszki będzie przystankiem jedynie komunikacji miejskiej, zniknie przystanek na ul. Szpitalnej. Szczegóły rozwiązań zostaną przez nas przesłane w formie projektów uchwał na sesję sierpniową. Do tego czasu, jak zakładam, trwać będzie debata publiczna nad ich ostatecznym kształtem – informuje burmistrz Mateusz Klinowski.
Planowana trasa bezpłatnego autobusu ma – według Oliwi Brzeźniak - biec z dworca autobusowego ulicami Marszałka Piłsudskiego, Legionów, Lwowską, Plac Jana Pawła II, Sobieskiego, a potem z przystanku Plac Kościuszki (02) ulicami Jagiellońską, Lwowską, Legionów, Marszałka Piłsudskiego na dworzec autobusowy. Częstotliwość przejazdu uzależniona będzie od pory oraz dnia tygodnia. - Chcemy, aby autobus w godzinach szczytu jeździł częściej, np. co 15 minut, a w pozostałych (w soboty, niedziele i święta) np. co 20 minut lub co 30 minut. Przewidujemy jazdę w godzinach 5.30-22.30 – informuje ratusz.
Wadowicki ratusz nie chce mówić o kosztach wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej. - Ostateczne koszty funkcjonowania komunikacji będą wynikały z przetargu, który zostanie dopiero ogłoszony – mówi Oliwia Brzeźniak.
Jedna radna była przeciw
Radni poparli projekt uchwały burmistrza Mateusza Klinowskiego. Jako jedyna przeciw głosowała radna Zofia Kaczyńska. - Wielokrotnie spotykam się z obawami mieszkańców wsi, którzy zaniepokojeni są wizją likwidacji przystanku znajdującego się na placu Kościuszki, czyli w ścisłym centrum miasta. Wielu z nich uczy się i pracuje w Wadowicach. Nie zapominajmy, że przystanek na pl. Kościuszki sąsiaduje również z przychodnią specjalistyczną. Likwidując możliwość bezpośredniego dojazdu do centrum miasta, czas dotarcia do pracy, szkoły czy do lekarza znacznie się wydłuży. Nawet jeśli rzeczywiście miasto sfinansuje dojazd z dworca autobusowego – tłumaczy Zofia Kaczyńska.
Radna zwraca uwagę, że koszt darmowej komunikacji będzie sporym wydatkiem dla budżetu miasta. - Myślę, że takie rozwiązania powinny być poprzedzone przeprowadzeniem szerokich konsultacji społecznych – uważa wadowicka radna.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
